Näemme päivittäin visuaalisten suunnittelijoiden töitä, mutta monet meistä eivät tiedä niiden takana tapahtuva prosessia ja kuinka ne eivät ole vain ”muutama vartin homma”.

Nyt on kiire, tiivistättekö?

  • Aamupalapöydän muropaketti, yritysten logot, onnittelukortit ja mainokset ovat muun muassa visuaalisten suunnittelijoiden käden jälkeä.
  • Visuaalisen suunnittelun tavoitteena on luoda maailmasta toimivampi, helpommin hahmotettava ja viihtyisämpi.
  • Visuaalisen suunnittelijan työnkuvaan kuuluu esimerkiksi visuaalisten ilmeiden ja mainonnan suunnittelu sekä kuvitus, julkaisusuunnittelu, pakkaus suunnittelu ja yritysgrafiikka

Tavoitteena toimivampi ympäristö

Aamupalapöydän muropaketti, yritysten logot, onnittelukortit ja mainokset ovat muun muassa visuaalisten suunnittelijoiden käden jälkeä. Visuaaliset suunnittelijat eivät tee vain kaunista lopputulosta vaan ovat alansa asiantuntijoita, joiden tavoitteena on täyttää asiakkaansa toiveet.

Visuaalisen suunnittelun tavoitteena on luoda maailmasta toimivampi, helpommin hahmotettava ja viihtyisämpi. Lopputuloksilla on tarkoitus saada katsoja ymmärtämään haluttu viesti mahdollisimman hyvin ja helposti, erilaisia elementtejä käyttäen. Muun muassa värit, symbolit, typografia ja muodot ovat visuaalisen suunnittelijan työvälineitä.

Työstä riippumatta projekteissa yhdistellään paljon eri elementtejä, jotta tavoitetaan tarkoitukseen sopiva mielenkiintoinen ja oikeaa kohderyhmää puhutteleva sisältö. Joissakin projekteissa tärkeintä on yksinkertaisuus, kun taas toisissa visuaalinen ilme on lopputuloksen kannalta parempi. 

Visuaaliset suunnittelijat eivät tee vain kaunista lopputulosta vaan ovat alansa asiantuntijoita, joiden tavoitteena on täyttää asiakkaansa toiveet.

Luovuutta ja asiakaspalvelutaitoja

Visuaalisen suunnittelijan työnkuvaan kuuluu esimerkiksi visuaalisten ilmeiden ja mainonnan suunnittelu, julkaisu- ja pakkaussuunnittelu sekä yritysgrafiikka. Koska toimintaympäristö on laaja, ammattinimikkeet vaihtelevat suuresti työnkuvan mukaan. Yleisimpiä ammattinimikkeitä ovat AD, graafikko tai kuvittaja. Itse työskentely taas voi tapahtua esimerkiksi mainostoimistossa tai freelancerina kotoa käsin. 

Vaikka työ vaatiikin tekijältään paljon luovuutta, ei se takaa suunnittelutyön onnistumista. Luovuuden lisäksi taustatutkimus, tavoitteiden ymmärtäminen, ideoiden ja tietojen rajaaminen ja korjaaminen sekä jäsentely ovat suunnitteluprosessissa tarvittavia työkaluja. Myös hyvä stressinsietokyky ja kyky asettaa itsensä viestin vastaanottajan asemaan ovat tärkeitä taitoja työssä 

Tämän lisäksi hyvä asiakaspalvelutaidon omaaminen on hyödyksi, sillä visuaaliset suunnittelijat tekevät tiivisti työtä asiakkaidensa kanssa. Kaikki ratkaisut joita tehdään prosessin aikana tulisi olla perusteltavissa asiakkaille, jotta toimeksiannon toiveet täyttyvät mahdollisimman hyvin. Asiantunteva suunnittelija ei tyydy luomaan pelkästään kaunista ulkoasua vaan haluaa varmistaa, että hänen tekemänsä ratkaisut johtavat asiakkaan menestykseen sekä synnyttää kiinnostuksen asiakkaan tuotetta tai palvelua kohtaan. 

Tämän kaiken lisäksi suunnittelijan täytyy tuntea erilaiset ohjelmistot, formaatit ja painotekniikat sekä ymmärtää brändistä ja markkinoinnista. Kyseessä ei siis ole vain hetken luova prosessi, jossa luodaan asiakkaan pyynnöt yhdessä yössä.  

Lue myös nämä

Kuinka tavoittaa kohderyhmäsi sosiaalisessa mediassa?

Etkö tavoita haluttua kohderyhmää? Eivätkö ihmiset kiinnostu sisällöstäsi? Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka tavoittaa kohderyhmä sosiaalisessa mediassa. 

Kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa?

Eivätkö ihmiset löydä julkaisujasi? Eikö yrityksesi saa seuraajia sosiaalisessa mediassa? Tässä artikkelissa on kerrottuna, kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa. 

Mikä ero on Instagram stories ja feed markkinoinnilla?

Instagramissa voit mainostaa maksullisesti ja ilmaiseksi. Ilmainen markkinointi feedissä ei välttämättä ole huonompi kuin maksettu, kun käytät oikein hashtageja.