Oppaat

Etkö tavoita haluttua kohderyhmää? Eivätkö ihmiset kiinnostu sisällöstäsi? Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka tavoittaa kohderyhmä sosiaalisessa mediassa.
Kun lähdetään tekemään sosiaalista mediaa, herää ensimmäisenä kysymys, kuinka tavoitan haluamani ihmiset. Tämä voi joskus olla haastavaa, mutta tutkimalla ja oikeilla tavoilla onnistut varmasti. Alla on kerrottuna viisi vinkkiä, kuinka tavoittaa kohderyhmä sosiaalisessa mediassa.
Ennen kuin mietitään, kuinka tavoittaa kohderyhmä, täytyy miettiä tarkkaan, keitä haluat tavoittaa sosiaalisessa mediassa. Lähde tutkimaan kohderyhmäsi kiinnostuksen kohteita ja käyttäytymistä netissä. Selvitä, millaisesta sisällöstä he ovat kiinnostuneita ja pyri luomaan sisältöä, joka sopii heidän arvoilleen ja mielenkiinnon kohteille.
Eri kohderyhmät viettävät aikaa eri sosiaalisen median kanavilla. Ota selvää, missä kohderyhmäsi viihtyy eniten, ja suosi niiden kanavien käyttöä. Kun valitset tärkeimmät sosiaalisen median alustat ja keskityt vain niihin, saat luotua enemmän ja laadukkaampaa sisältöä, kuin jos sinulla olisi kaikki somealustat päivitettävänä.
Visuaalinen sisältö kiinnostaa huomattavasti enemmän, kuin hutaistu ja harkitsematon sisältö. Laadukkaat kuvat ja videot herättävät kohderyhmän mielenkiinnon. Alle on laitettu kaksi esimerkki kuvaa. Toinen kuva on otettu huonossa valossa puhelimen kameralla ja toinen taas hyvässä valossa järjestelmäkameralla. Kumpaan kuvaan sinä kiinnitit ensin huomiota?
Käy lukemassa myös meidän vinkit luonnon valossa kuvaamiseen tästä linkistä.
Puhelimella otettu kuva huonossa valossa.
Järjestelmäkameralla otettu kuva hyvässä valossa.
Huomioi kohderyhmäsi osallistumalla keskusteluihin sosiaalisessa mediassa. Vastaa kysymyksiin, kommentteihin ja reagoi palautteisiin. Näin luot vuorovaikutusta ja osoitat kiinnostuksesi kohderyhmää kohtaan. Ihmiset myös muistavat sinut paremmin, kun vastaat heille ja olet kiinnostunut.
Seuraa tuloksia ja tee muutoksia sen mukaan. Tutki mikä toimii ja mikä taas ei. Osa alustoista tarjoaa analytiikkatyökaluja, joten hyödynnä myös niitä. Esimerkiksi Instagramissa voit vaihtaa tilisi yritystiliksi, jolloin pystyt seuraamaan kehitystä. Ilman tätä tuloksia on hankala seurata. Käy lukemassa linkin kautta lisää Instagramin yritystilin hyödyistä.