Eivätkö ihmiset löydä julkaisujasi? Eikö yrityksesi saa seuraajia sosiaalisessa mediassa? Tässä artikkelissa on kerrottuna, kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa. 

Nyt on kiire, tiivistäisitkö?

  • Strategian puuttuminen horjuttaa koko sisällöntuotantoa -> strategia luo selkeyttä ja helpottaa näin sisällöntuotantoa
  • Julkaiseminen harvoin ja epäsäännöllisesti ei saa ihmisiä kiinnostumaan
  • Yksipuolinen sisältö alkaa helposti kyllästyttämään, joten on tärkeää, että tilille keksitään monipuolista sisältöä pitkälle ajalle eteenpäin
  • Jokaiselle somealustalle ei kannata lähteä mukaan, vaan valita pari, jotka sopivat omalle kohderyhmälle

Usein ajatellaan, että sosiaalisessa mediassa saa paljon seuraajia, kun vain julkaisee paljon sisältöä jokaiselle somealustalle. Tämä ei kuitenkaan ole totta. Yrityksen sometilien kasvuun vaaditaan enemmän, kuin vain suunnittelematonta sisältöä. Alle on listattuna yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa

Strategian puuttuminen

Strategian luominen on kaiken A ja O, kun lähdetään kasvattamaan seuraajakuntaa. Sosiaalisen median strategia on suunnitelma siitä, mitä varten yritys on somessa, tuottaa sinne sisältöä, ja miten somea toteutetaan käytännössä. Yrityksen on hyvä luoda esimerkiksi julkaisukalenteri, josta näkee milloin mitäkin pitäisi julkaista. On järkevää myös valita henkilö, joka vastaa sosiaalisesta mediasta, jotta strategia varmasti toteutuu. 

Julkaisuja liian harvoin

Kun halutaan kasvattaa sosiaalisen median tiliä, on tärkeää, että postauksia tulee säännöllisesti. Ihmiset löytävät näin julkaisujasi, ja kiinnostuessaan alkavat seuraamaan. Jos tilillä näkyy, että viimeisin postaus on tullut kuukausi sitten, ensimmäinen ajatus on, että tiliä ei käytetä aktiivisesti, ja sitä on turha seurata. 

Yksipuolinen sisältö

Yksipuolinen sisältö ei kiinnosta ketään. Postausten luovuus ja monipuolisuus saa ihmiset kiinnostumaan ja seuraamaan. Tilillä kannattaa säilyttää tietynlainen teema, mutta postaukset vaihdella. Ennen kuin mitään lähdetään tekemään tai julkaisemaan, kannattaa sisältöä suunnitella valmiiksi jo pitkälle, jotta ideat eivät yhtäkkiä lopu kesken. 

”Sisältöä kannattaa suunnitella valmiiksi pidemmälle aikavälille, jotta ideat eivät lopu yhtäkkiä kesken.”

Mukana jokaisella somealustalla

Jokaiselle sosiaalisen median kanavalle ei kannata lähteä mukaan, vaan valita ne kanavaa, jotka sopivat parhaiten omalle kohderyhmälle. Jos kanavia on monta, niihin ei pysty päivittämään yhtä paljon, ja laadukasta sisältöä. Jos haluat lisää tietoa kohderyhmän valinnasta, käy lukemassa artikkeli täältä.

Hutaistu sisältö

Vaikka onkin tärkeää olla säännöllinen postaus rytmi, ja sisältöä pitää tehdä paljon, jotta tiliä voidaan kasvattaa, niin on tärkeä muistaa kuitenkin julkaisujen laatu. On kannattavampaa julkaista muutama hyvin suunniteltu ja toteutettu postaus, kuin kymmenittäin keskeneräisiä postauksia. 

Lue myös nämä

Kuinka tavoittaa kohderyhmäsi sosiaalisessa mediassa?

Etkö tavoita haluttua kohderyhmää? Eivätkö ihmiset kiinnostu sisällöstäsi? Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka tavoittaa kohderyhmä sosiaalisessa mediassa. 

Kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa?

Eivätkö ihmiset löydä julkaisujasi? Eikö yrityksesi saa seuraajia sosiaalisessa mediassa? Tässä artikkelissa on kerrottuna, kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa. 

Mikä ero on Instagram stories ja feed markkinoinnilla?

Instagramissa voit mainostaa maksullisesti ja ilmaiseksi. Ilmainen markkinointi feedissä ei välttämättä ole huonompi kuin maksettu, kun käytät oikein hashtageja.