Tämä blogi käsittelee tavoitteellista sosiaalisen median käyttämistä ja strategian luomista. Some-strategia on jaettu tässä blogissa kolmeen eri osa-alueeseen, joita tarkastelemalla saat kokonaiskuvan omasta sosiaalisesta mediasta.

Nyt on kiire, tiivistättekö?

  • Aseta tavoitteesi ja tunnista kohderyhmäsi
  • Suosi lyhyttä ja ytimekästä viestintää
  • Ole kärsivällinen ja julkaise julkaise säännöllisesti

Mikä on tavoitteesi somessa?

Tavoitteita voi olla monenlaisia ja sinun täytyy miettiä some-strategiaa tehdessä, mikä juuri sinulle on tärkeintä. Jos teet yritykselle somea, myynnin lisääminen on usein tavoitteena somen tekemissä. Myynnin lisäämisen olennainen asia on kohderyhmän tunnistaminen. Sosiaalisessa mediassa on monia eri kanavia, joissa voit hankkia yrityksellesi näkyvyyttä, mutta jokaiseen kanavaan ei ole järkevää lähteä. Esimerkiksi kohderyhmän ollessa iäkkäämpää, Facebook ja Instagram ovat mahdollisesti parhaimmat kanavat. Mikäli vielä harkitset miksi liittyä someen, lue aiheeseen liittyvä blogi TÄSTÄ ennen some-strategian luomista.

”Kukaan ei halua katsoa pelkkiä mainoksia”

Mitä sinun somesi antaa katsojalle?

Kohderyhmän tunnistamisen jälkeen on syytä miettiä, mikä on sinun markkinarakosi. Miksi joku haluaisi tulla katsomaan sinun sisältöäsi? Tarjoatko yleisölle ratkaisua ongelmaan vai esitteletkö omaa osaamista? Tuotteista saadaan kivoja kuvia, joita on helppo julkaista eri sosiaalisen median kanavissa, mutta miten yleisö löytää nämä kuvat? Julkaisusi voivat käsitellä ongelmaa, johon tämä kyseinen tuote on ratkaisu.

Rakenna julkaisusi siten, että yleisöllä herää mielenkiinto ensi sekunneista lähtien. Sosiaalisessa mediassa on niin paljon tarjontaa, että katsojan on helppo siirtyä seuraavaan julkaisuun, jos mielenkiinto ei herää välittömästi. Suosi siis lyhyttä ja ytimekästä viestintää, jossa hyppäät heti itse aiheeseen ja koukutat katsojan katsomaan enemmän.

Kärsivällisyys on some-strategian avain

Somessa on vaikea lyödä läpi välittömästi, minkä takia sinun tulee olla kärsivällinen. Tärkeintä on muistaa julkaista säännöllisesti sisältöä, jotta kanavasi pysyy aktiivisena ja tavoittaa jatkuvasti yleisöä.

Älä tyydy kuitenkaan ”vain” julkaisemaan, vaan analysoi julkaisujesi tuloksia tavoittavuuden perusteella. Miksi tietty julkaisu on menestynyt paremmin kuin toinen? Voit testata esimerkiksi erilaisia avainsanoja ja katsoa, millä avainsanoilla julkaisusi menestyy parhaiten. Pyri analysoimaan edellinen julkaisusi ja tavoittele seuraavasta aina parempaa. Silloin haastat itseäsi ja kehityt somen käytössä. Lue lisää some-strategiasta TÄSTÄ.

Lue myös nämä

Kuinka tavoittaa kohderyhmäsi sosiaalisessa mediassa?

Etkö tavoita haluttua kohderyhmää? Eivätkö ihmiset kiinnostu sisällöstäsi? Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka tavoittaa kohderyhmä sosiaalisessa mediassa. 

Kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa?

Eivätkö ihmiset löydä julkaisujasi? Eikö yrityksesi saa seuraajia sosiaalisessa mediassa? Tässä artikkelissa on kerrottuna, kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa. 

Mikä ero on Instagram stories ja feed markkinoinnilla?

Instagramissa voit mainostaa maksullisesti ja ilmaiseksi. Ilmainen markkinointi feedissä ei välttämättä ole huonompi kuin maksettu, kun käytät oikein hashtageja.