Oppaat

Instagram muuttaa tunnetusti algoritmiaan aina tietyin väliajoin. Lue miten menestyt toimivalla hashtag-strategialla vuonna 2023!
Hashtagit eli avainsanat ovat sosiaalisen median alustoilla käytettäviä hakusanoja. Niiden tarkoituksena on korostaa sisältöä, jonka yhteydessä niitä käytetään, mutta ennen kaikkea toimia hakusanoina. Hashtagit kokoavat alleen kaiken sellaisen sisällön, jonka yhteyteen kyseinen hashtag on liitetty.
Sen lisäksi, että hashtagit toimivat hakusanoina ne toimivat tunnisteina, jotka kertovat alustalle kuka olet, mitä teet ja mitä aihetta tilisi käsittelee. Tämä on tärkeä tieto Instagramin algoritmille, jotta se osaa tarjota tilisi sisältöjä aiheestasi kiinnostuneille henkilöille.
Hashtagit ovat yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa kohderyhmää ja potentiaalisia asiakkaita Instagramissa. Instagram-tilin kasvatuksessa toimiva hashtag-strategia on tärkeä, koska hashtageja hyödyntämällä voidaan saavuttaa suuri määriä orgaanista näkyvyyttä.
Hashtageja voit myös seurata Instagramissa samalla tavalla kuin seuraat eri tilejä. Seuraamiesi hashtagien huippujulkaisuista algoritmi nostaa sinulle näkyviin sellaisia postauksia, jotka ovat sinulle relevantteja. Tällä tavalla myös ihmiset, jotka seuraavat hashtageja joita sinä käytät julkaisussasi näkevät postauksesi, vaikka eivät seuraa tiliäsi.
”Kun pohdit, mitkä hashtagit sopivat juuri sinun yrityksellesi kannattaa lähteä miettimään eri aiheita, joiden parissa sivusi tai yrityksesi toimii.”
Hashtagien tarkoitus on helpottaa tiedon jaottelua ja auttaa etsimään aiheeseen relevantteja julkaisuja.
Jos kohderyhmäsi koostuu pääasiassa suomalaisista, käytä suomalaisia hashtageja. Ulkomaiset hashtagit voivat tuoda postauksellesi paljon näkyvyyttä ja reaktioita, mutta reaktiot eivät tällöin tule siltä ryhmältä, jota tavoittelet.
Kun pohdit, mitkä hashtagit sopivat juuri sinun yrityksellesi kannattaa lähteä miettimään eri aiheita, joiden parissa sivusi tai yrityksesi toimii.
Mikä sinun alasi on? Mitä palvelua tarjoat tai myyt? Etsi sanoja näihin liittyen ja katso onko niitä hashtageina käytössä Instagramissa.
Tähän mennessä tiedämme, että Instagramilla on tapana muuttaa algoritmia tietyin väliajoin ja muuttaa tutuksi tulleita toimintatapoja. Vuonna 2023 emme voi olla täysin varmoja miten Instagram muokkaa algoritmiaan, mutta moni on päässyt tästä jo hyvin jyvälle.
Moni maailmalla sosiaalisessa mediassa menestyvä vannoo tämän hetken algoritmin hyväksikäytön takaavan räjähdysmäisen kasvun Instagramissa.
Instagram sallii 30 hashtagin lisäämisen julkaisuihin, mutta uusimman tiedon mukaan näin monen hashtagin lisääminen ei ole enää kannattavaa. Tällä Instagram pyrkii vähentämään turhien hashtagien käyttöä, sillä ne hämäävät alustan algoritmia, jolloin se ei pysty luokittelemaan postaustasi selvästi mihinkään kategoriaan ja tarjoamaan sitä käyttäjille.