Instagram muuttaa tunnetusti algoritmiaan aina tietyin väliajoin. Lue miten menestyt toimivalla hashtag-strategialla vuonna 2023!

Nyt on kiire, tiivistättekö?

  • Hashtagit ovat yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa kohderyhmää ja potentiaalisia asiakkaita Instagramissa.
  • Instagram-tilin kasvatuksessa toimiva hashtag-strategia on tärkeä.
  • Käytä ainoastaan julkaisuusi relevantteja hashtageja.

Mitä hashtagit ovat?

Hashtagit eli avainsanat ovat sosiaalisen median alustoilla käytettäviä hakusanoja. Niiden tarkoituksena on korostaa sisältöä, jonka yhteydessä niitä käytetään, mutta ennen kaikkea toimia hakusanoina. Hashtagit kokoavat alleen kaiken sellaisen sisällön, jonka yhteyteen kyseinen hashtag on liitetty. 

Sen lisäksi, että hashtagit toimivat hakusanoina ne toimivat tunnisteina, jotka kertovat alustalle kuka olet, mitä teet ja mitä aihetta tilisi käsittelee. Tämä on tärkeä tieto Instagramin algoritmille, jotta se osaa tarjota tilisi sisältöjä aiheestasi kiinnostuneille henkilöille. 

Hashtagien tehokas käyttö lisää näkyvyyttä 

Hashtagit ovat yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa kohderyhmää ja potentiaalisia asiakkaita Instagramissa. Instagram-tilin kasvatuksessa toimiva hashtag-strategia on tärkeä, koska hashtageja hyödyntämällä voidaan saavuttaa suuri määriä orgaanista näkyvyyttä. 

Hashtageja voit myös seurata Instagramissa samalla tavalla kuin seuraat eri tilejä. Seuraamiesi hashtagien huippujulkaisuista algoritmi nostaa sinulle näkyviin sellaisia postauksia, jotka ovat sinulle relevantteja. Tällä tavalla myös ihmiset, jotka seuraavat hashtageja joita sinä käytät julkaisussasi näkevät postauksesi, vaikka eivät seuraa tiliäsi.  

”Kun pohdit, mitkä hashtagit sopivat juuri sinun yrityksellesi kannattaa lähteä miettimään eri aiheita, joiden parissa sivusi tai yrityksesi toimii.”

Miten valita sinun yrityksellesi sopivat hashtagit? 

Hashtagien tarkoitus on helpottaa tiedon jaottelua ja auttaa etsimään aiheeseen relevantteja julkaisuja. 

Jos kohderyhmäsi koostuu pääasiassa suomalaisista, käytä suomalaisia hashtageja. Ulkomaiset hashtagit voivat tuoda postauksellesi paljon näkyvyyttä ja reaktioita, mutta reaktiot eivät tällöin tule siltä ryhmältä, jota tavoittelet. 

Kun pohdit, mitkä hashtagit sopivat juuri sinun yrityksellesi kannattaa lähteä miettimään eri aiheita, joiden parissa sivusi tai yrityksesi toimii.
Mikä sinun alasi on? Mitä palvelua tarjoat tai myyt?  Etsi sanoja näihin liittyen ja katso onko niitä hashtageina käytössä Instagramissa.

Kuinka käyttää Hashtageja vuonna 2023? 

Tähän mennessä tiedämme, että Instagramilla on tapana muuttaa algoritmia tietyin väliajoin ja muuttaa tutuksi tulleita toimintatapoja. Vuonna 2023 emme voi olla täysin varmoja miten Instagram muokkaa algoritmiaan, mutta moni on päässyt tästä jo hyvin jyvälle. 

Moni maailmalla sosiaalisessa mediassa menestyvä vannoo tämän hetken algoritmin hyväksikäytön takaavan räjähdysmäisen kasvun Instagramissa. 

Instagram sallii 30 hashtagin lisäämisen julkaisuihin, mutta uusimman tiedon mukaan näin monen hashtagin lisääminen ei ole enää kannattavaa. Tällä Instagram pyrkii vähentämään turhien hashtagien käyttöä, sillä ne hämäävät alustan algoritmia, jolloin se ei pysty luokittelemaan postaustasi selvästi mihinkään kategoriaan ja tarjoamaan sitä käyttäjille. 

Näin käytät hashtageja Instagramissa vuonna 2023 

  1. Käytä ainoastaan 1-12 hashtagia julkaisussa. Mitä vähemmän hashtageja on, sitä helpommin Instagram osaa suositella postauksia oikealle kohdeyleisölle eli saavutat juuri sinun kohderyhmäsi.
  2. Valitse hashtageja, joilla on iso kattavuus. Koska hashtageja käytetään tänä vuonna vähemmän, on tärkeä, että ne hashtagit joita käytät ovat suosittuja. Muista kuitenkin, että hashtagien on oltava relevantteja juuri sinun julkaisuusi. Älä siis valitse globaalisti menestyviä hashtageja vain kattavuuden perusteella.
  3. Laita hashtagit kuvatekstin loppuun. Vuonna 2022 nähtiin paljon hashtageja laitettuna kommenttikenttään, mutta nyt sitä ei suositella parhaan näkyvyyden takaamiseksi.

Lue myös nämä

Kuinka tavoittaa kohderyhmäsi sosiaalisessa mediassa?

Etkö tavoita haluttua kohderyhmää? Eivätkö ihmiset kiinnostu sisällöstäsi? Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka tavoittaa kohderyhmä sosiaalisessa mediassa. 

Kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa?

Eivätkö ihmiset löydä julkaisujasi? Eikö yrityksesi saa seuraajia sosiaalisessa mediassa? Tässä artikkelissa on kerrottuna, kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa. 

Mikä ero on Instagram stories ja feed markkinoinnilla?

Instagramissa voit mainostaa maksullisesti ja ilmaiseksi. Ilmainen markkinointi feedissä ei välttämättä ole huonompi kuin maksettu, kun käytät oikein hashtageja.