Oppaat
Musiikki ja värit tekevät maailmasta paremman paikan. Teemme jatkuvasti valintoja, joissa värit ovat suuressa osassa. Aloitamme päivämme esimerkiksi vaatteiden valinnalla. Tämän takia värimaailman suunnittelu on visuaalisen suunnittelun yksi tärkeimpiä elementtejä.
Nyt on kiire, tiivistättekö?
- Väreillä voidaan vaikuttaa paljon ihmisten tunteisiin, mielialaan ja sitä kautta myös ostoskäyttäytymiseen.
- Värimaailman suunnittelussa on tärkeää miettiä millainen yrityksen luonne on.
- Eri väreihin liittyy paljon symboliikkaa ja niiden avulla voidaan tukea yrityksen missiota, visiota, arvoja ja strategiaa.
- Oikeiden väriyhdistelmien löytäminen tulee tukemaan brändiviestiä ja kertoo yrityksestäsi paljon kohderyhmän silmissä.
Tulkintoja yhtä paljon kuin tulkitsijoita
Värit ja niiden yhdistelmät kertovat paljon yrityksistä ja herättävät erilaisia fiiliksiä.
Värit herättävät paljon erilaisia tunteita ja koemme niitä eri tavoin. Väreillä voidaan vaikuttaa paljon ihmisten tunteisiin, mielialaan ja sitä kautta myös ostoskäyttäytymiseen. Koska kokeminen ja näkeminen on aina henkilökohtaista, ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa vastausta siihen, mitä brändin käyttämä väri viestii.
On kuitenkin olemassa tutkittua tietoa väripsykologiasta, joka kattaa yleisimmät käsitykset käyttämistämme väreistä ja niiden merkityksistä sekä herättämistä tunteista. Brändin värien valinta kannattaakin siis mieluummin perustella väripsykologialla kuin omilla lempiväreillä tai trendeillä.
”Se millainen värimaailma yrityksellä on, ei siis ole yhdentekevää. Yrityksen värit nimittäin kertovat yrityksestä paljon enemmän, kuin osaat kuvitellakaan.”
Värit kertovat enemmän kuin osaat kuvitella
Värimaailman suunnittelussa on tärkeää miettiä millainen yrityksen luonne on. Monella värillä nimittäin on jo itsessään tietynlainen luonne, joka herättää erilaisia tunteita. Monelle meistä esimerkiksi keltainen on iloinen ja energinen, kun taas vihreä on rauhallinen ja turvallinen.
Olennaista on myös tietää mitä yritys haluaa viestiä. Eri väreihin liittyy paljon symboliikkaa ja niiden avulla voidaan tukea yrityksen missiota, visiota, arvoja ja strategiaa. Monen pikaruokaravintolan punainen väri herättää huomiota sekä nostaa ruokahalua ja onkin siksi suosittu väri ruokateollisuudessa. Sininen väri puolestaan houkuttelee monia suomalaisbrändejä, sillä se henkii suomalaisuutta sekä tuo turvaa ja luottamusta.
Kaiken tämän lisäksi ei tule unohtaa kohderyhmää. Mitkä värit houkuttelevat asiakkaita? Tietyt kohderyhmät saattavat fanittaa ehkä turkoosia ja toiset taas syttyvät fuksianpunaisesta.
Se millainen värimaailma yrityksellä on, ei siis ole yhdentekevää. Yrityksen värit nimittäin kertovat yrityksestä paljon enemmän kuin osaat kuvitellakaan. Oikeiden väriyhdistelmien löytäminen tulee tukemaan brändiviestiä ja kertoo yrityksestäsi paljon kohderyhmän silmissä. Oikean värin löytäminen on siis yllättävän tarkkaa hommaa, mutta onneksi apua löytyy suunnettelijoilta.