Olet varmasti kuullut, että Instagram-tilille on julkaistava säännöllisesti, jotta se menestyy. Osittain totta, mutta kaikki ei ole ihan niin mustavalkoista.

Nyt on kiire, tiivistättekö?

  • Paljon puhutaan algoritmista ja siitä mitä se suosii.
  • Sitoutuminen on Instagramin algoritmille avainasemassa. Eli sinun tulisi julkaista sisältöä, johon seuraajasi todennäköisesti sitoutuu.
  • Kaikki nämä suosivat algoritmia: tykkäys, kommentointi, julkaisun parissa vietetty aika sekä kuvan tallentaminen.
  • On todettu, että julkaisut, joissa on ihmisiä saavat pelkkiä tuotekuvia enemmän reagointeja. Ole siis aito ja näytä katsojille hieman pintaa syvemmältä.

Algoritmi tutuksi

Paljon puhutaan algoritmista ja siitä mitä se suosii. Instagramin johtaja Adam Mosseri mainitsi Creators-tilin haastattelussa, että ’’pari julkaisua viikossa ja pari stooria päivässä’’ on hyvä määrä, kun haluat tilisi menestyvän.

Algoritmin kohdalla kannattaa ottaa huomioon, että se suosii tuoreinta sisältöä. Eli jos julkaiset nopeaan tahtiin uutta sisältöä, edellisen postauksesi näkyvyys laskee. Kannattaa siis antaa julkaisujen kerätä rauhassa näkyvyyttä ja reaktioita ennen uuden kuvan tai videon julkaisua. Näin yksittäiset julkaisut tavoittavat mahdollisimman hyvin seuraajasi.

Sitoutuminen on Instagramin algoritmille avainasemassa. Eli sinun tulisi julkaista sisältöä, johon seuraajasi todennäköisesti sitoutuu. Hyvänä esimerkkinä voisi pitää erilaisia ruokareseptejä – katsojat lukiessaan viettävät niiden parissa hyvin aikaa, mahdollisesti tykkäävät ja kommentoivat reseptiä sekä mikä tärkeintä: tallentavat kuvan itselleen muistiin.

Kaikki nämä suosivat algoritmia: tykkäys, kommentointi, julkaisun parissa vietetty aika sekä kuvan tallentaminen. Mikä olisi sinun yrityksesi ongenkoukku?

”Pidä nämä kysymykset mielessäsi: mitä yrityksesi tekee, kenelle ja miksi teihin tulisi olla yhteydessä.”

Mitä julkaista?

Ensinnäkin: kuvaa, kuvaa ja kuvaa! Huonoin tilanne on se, että sinulla ei ole mitään julkaistavaa. Kun sinulla on kuvapankissasi useampi kuva valmiina tulevia julkaisuja varten, hätä ei pääse iskemään ja tilisi pysyy aktiivisena. Kuvaamalla myös opit mikä toimii somessa ja mikä ei.

On todettu, että julkaisut, joissa on ihmisiä saavat pelkkiä tuotekuvia enemmän reagointeja. Ole siis aito ja näytä katsojille hieman pintaa syvemmältä. Yrityksen tilillä toimivat etenkin ne julkaisut, joissa raotetaan toimintaa kulissien takaa ja päästetään katsoja hieman lähemmäksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tavoittelet yrityksesi tilillä pääsääntöisesti ihmisiä, joita et tunne. On siis syytä miettiä, onko perhepotretit tai lauantain illanviettokuvat toimivia yrityksen Instagramissa, vaikka ne raottavatkin arkea pintaa syvemmältä. Tässäkin asiassa pätee siis kultainen keskitie.

Pidä nämä kysymykset mielessäsi: mitä yrityksesi tekee, kenelle ja miksi teihin tulisi olla yhteydessä. Kun tuot yritykseksi arkea esille avoimesti sekä kerrot toiminnastanne, on seuraajan helppo samaistua teihin! Ja kukapa ei ottaisi yhteyttä yritykseen, joka vaikuttaa helposti lähestyttävältä ja lämpimältä.

Lue myös nämä

Kuinka tavoittaa kohderyhmäsi sosiaalisessa mediassa?

Etkö tavoita haluttua kohderyhmää? Eivätkö ihmiset kiinnostu sisällöstäsi? Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka tavoittaa kohderyhmä sosiaalisessa mediassa. 

Kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa?

Eivätkö ihmiset löydä julkaisujasi? Eikö yrityksesi saa seuraajia sosiaalisessa mediassa? Tässä artikkelissa on kerrottuna, kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa. 

Mikä ero on Instagram stories ja feed markkinoinnilla?

Instagramissa voit mainostaa maksullisesti ja ilmaiseksi. Ilmainen markkinointi feedissä ei välttämättä ole huonompi kuin maksettu, kun käytät oikein hashtageja.