Luovuutta ja asiakaspalvelutaitoja
Visuaalisen suunnittelijan työnkuvaan kuuluu esimerkiksi visuaalisten ilmeiden ja mainonnan suunnittelu, julkaisu- ja pakkaussuunnittelu sekä yritysgrafiikka. Koska toimintaympäristö on laaja, ammattinimikkeet vaihtelevat suuresti työnkuvan mukaan. Yleisimpiä ammattinimikkeitä ovat AD, graafikko tai kuvittaja. Itse työskentely taas voi tapahtua esimerkiksi mainostoimistossa tai freelancerina kotoa käsin.
Vaikka työ vaatiikin tekijältään paljon luovuutta, ei se takaa suunnittelutyön onnistumista. Luovuuden lisäksi taustatutkimus, tavoitteiden ymmärtäminen, ideoiden ja tietojen rajaaminen ja korjaaminen sekä jäsentely ovat suunnitteluprosessissa tarvittavia työkaluja. Myös hyvä stressinsietokyky ja kyky asettaa itsensä viestin vastaanottajan asemaan ovat tärkeitä taitoja työssä.
Tämän lisäksi hyvä asiakaspalvelutaidon omaaminen on hyödyksi, sillä visuaaliset suunnittelijat tekevät tiivisti työtä asiakkaidensa kanssa. Kaikki ratkaisut joita tehdään prosessin aikana tulisi olla perusteltavissa asiakkaille, jotta toimeksiannon toiveet täyttyvät mahdollisimman hyvin. Asiantunteva suunnittelija ei tyydy luomaan pelkästään kaunista ulkoasua vaan haluaa varmistaa, että hänen tekemänsä ratkaisut johtavat asiakkaan menestykseen sekä synnyttää kiinnostuksen asiakkaan tuotetta tai palvelua kohtaan.
Tämän kaiken lisäksi suunnittelijan täytyy tuntea erilaiset ohjelmistot, formaatit ja painotekniikat sekä ymmärtää brändistä ja markkinoinnista. Kyseessä ei siis ole vain hetken luova prosessi, jossa luodaan asiakkaan pyynnöt yhdessä yössä.