Oppaat
Kaipaatko yrityksellesi uutta identiteettiä, logoa tai verkkosivuja? Vai onko mielessäsi esitellä uusi tuote tai palvelu? Tässä tilanteessa uudelleenbrändäys saattaa tulla puheeksi. Tässä sinulle muutama pointti uudelleenbrändäykseen liittyen ja milloin se kannattaa.
Nyt on kiire, tiivistättekö?
- Uudelleenbrändäys on prosessi, jossa yritykselle tai tuotteelle luodaan uusi ilme ja tuntuma.
- On tärkeää, että yritykset brändäävät itsensä säännöllisesti uudelleen, jotta ne pysyvät merkityksellisinä jatkuvasti muuttuvilla markkinoilla.
- Uudelleenbrändäys kannattaa silloin, kun haluat päivittää yrityksesi identiteettiä, logoa tai verkkosivustoasi tai esitellä uuden tuotteen tai palvelun.
- Jos haluat luoda nykyaikaisemman kuvan yrityksestäsi, uudelleenbrändäys on oikea tapa edetä.
Uudelleenbrändäys pähkinänkuoressa
Uudelleenbrändäys on prosessi, jossa yritykselle tai tuotteelle luodaan uusi ilme ja tuntuma. Prosessiin kuuluu yleensä yrityksen logon, visualisen ilmeen, viestinnän ja yleisen ilmeen muuttamisen vastaamaan paremmin yrityksen arvoja sekä tehtävää. Uudelleenbrändäys voi sisältää uusien verkkosivujen luomisen, mainoskampanjoita ja päivitettyjä markkinointimateriaaleja. On tärkeää, että yritykset brändäävät itsensä säännöllisesti uudelleen, jotta ne pysyvät merkityksellisinä jatkuvasti muuttuvilla markkinoilla.
Milloin uudelleenbrändäys kannattaa ja kuinka usein?
Uudelleenbrändäys on loistava tapa luoda yritykselle uusi ilme, mutta on tärkeää varmistaa että se tehdään oikeista syistä, eikä vain sen takia, että jokin värisävy ei enää miellytä. Uudelleenbrändäys kannattaa silloin, kun haluat päivittää yrityksesi identiteettiä, logoa tai verkkosivustoasi. Ajankohtaista se voi olla myös, kun halutaan esitellä uusi tuote tai palvelu. Brändin uudistaminen voi olla hyödyllistä myös silloin, kun haluat tavoittaa uuden kohdeyleisön tai houkutella yrityksellesi lisää asiakkaita.
Useimmat yritykset brändäävät itsensä uudelleen noin kerran 7–10 vuodessa, jotta brändi pysyy ajantasaisena, eikä vanhene liikaa. Poikkeuksiakin on, esimerkiksi Nokia muutti ikonista logoaan vasta 60 vuoden jälkeen. Muutos on aiheuttanut paljon keskustelua ja voit lukea aiheesta lisää Ylen artikkelista. Uudelleenbrändäys on kuitenkin suuri investointi, ja on tärkeää ottaa huomioon yrityksen tavoitteet ja resurssit ennen kuin päätät, kuinka usein uudelleenbrändäyksen teet.
”Brändin uudistaminen kannattaa silloin, kun haluat päivittää yrityksesi identiteettiä, logoa tai verkkosivustoa.”
Kannattaako minun uudelleenbrändätä?
Kaikki riippuu siitä, mitä haluat saavuttaa. Se voi olla loistava tapa antaa yrityksellesi uusi alku, mutta se vaatii merkittäviä investointeja, aikaa ja resursseja. Jos haluat luoda nykyaikaisemman kuvan yrityksestäsi, uudelleenbrändäys on oikea tapa edetä. Jos kuitenkin haluat vain lisätä brändisi tunnettuutta, kannattaa harkita siihen muita strategioita, kuten digimarkkinointia ja mainontaa. Viime kädessä se on kuitenkin sinun päätettävissä, onko brändin uudistaminen oikea liike yrityksellesi juuri nyt.
Mistä aloittaisin?
Jos kuitenkin uudelleenbrändäys on sinulla tällä hetkellä jo mielessäsi, tässä sinulle muutama askel sen aloittamiseksi.
- Ensin arvioi nykyinen brändisi ja mieti, mistä pidät ja mistä et.
- Määritä myös viesti, jonka haluat välittää uudella brändilläsi.
Kun sinulla on käsitys suunnasta, johon haluat mennä, voit aloittaa kehittämään logoa, väripalettia ja visuaalista tyyliä edustamaan uutta brändiäsi. Tässä vaiheessa on hyvä olla myös yhteydessä ammattilaiseen, joka voi auttaa sinua toteuttamaan ideasi ja ajatuksesi uudesta brändistä. Meidän tiimimme auttaa sinua tässä mielellään, ja meihin pääset tutustumaan tästä.