Pyöriikö sisällöntuotanto paikallaan? Kaipaatko yrityksellesi boostia sisällöntuotantoon? Tässä sinulle muutamia vinkkejä yrityksesi sisällöntuotannon tehostamiseen!

Nyt on kiire, tiivistättekö?

  • Sisällöntuotanto on siis nimensä mukaisesti jonkinlaisen sisällön tuottamista, tuotantotavasta riippumatta.
  • Jotta voit tarjota potentiaalisille asiakkaillesi lisäarvoa tuottavaa sisältöä on sinun tunnettavaa asiakkaasi.
  • Muista väliajoin pysähtyä arvioimaan uudelleen, millaista sisältöä sinun tulisi tuottaa, jotta asettamasi tavoitteet toteutuisivat?
  • Laadukasta sisältöä ei suunnitella saati kirjoiteta sormia napsauttamalla, vaikka usein sen koetaan olevan todella helppoa.

Sisällöntuotanto pähkinänkuoressa

Sisällöntuotantoa on montaa erilaista: somesisältöä, joka perustuu usein kuva- tai videoviestiin, verkkosivusisältöä, joka muodostuu mitä useammin artikkeleista sekä tuotetiedoista. Sisällöntuotantoa ovat myös blogitekstit, jotka antavat lukijalle arvokasta informaatiota. Sisällöntuotanto on siis nimensä mukaisesti jonkinlaisen sisällön tuottamista, tuotantotavasta riippumatta.

Järkevä sisällöntuotanto vaatii osaamista ja ymmärrystä esimerkiksi siitä, minkälainen kuva puhuttaa katsojaa tai millaisen tekstin ihminen jaksaa lukea ajatuksella alusta loppuun saakka. Sama ajatusmaailma toimii myös verkkosivuillasi. Sisällölläsi on suuri merkitys verkkosivujesi löydettävyyteen muun muassa hakukoneissa.

Verkossa käyttäjän pinna on todella lyhyt, joten moni meistä klikkaa ainoastaan muutamaa ensimmäistä hakukoneen antamaa vaihtoehtoa. On siis erityisen tärkeää, että hakukone osaa ymmärtää sisällöstäsi, minkä aihepiirin hauilla sivustoa tulisi esittää. Tämän lisäksi hakukoneiden täytyy kokea luomasi sisältö mahdollisimman ajantasaiseksi sekä laadukkaaksi.

Vuoden 2023 sisällöntuotanno trendeihin pääset tutustumaan tästä.

Tässä vielä pakettiin käärittynä laadukkaan sisällöntuotannon askeleet:

Selkeä kohderyhmä

Jos yrityksesi kohderyhmä ei ole selkeästi määritelty olet automaattisesti hakoteillä sisällöntuotannossasi. Jotta voit tarjota potentiaalisille asiakkaillesi lisäarvoa tuottavaa sisältöä on sinun tunnettavaa asiakkaasi. Mieti, mitkä asiat ovat asiakkaidesi suurimpia haasteita, mihin he haluaisivat vastauksen sekä mikä heidät saa ilahtumaan tai nauramaan.

Tuntemalla kohderyhmäsi sekä heidän tarpeensa voit tuottaa sisältöä, joka aidosti vastaa kohderyhmäsi tarpeisiin. On selkeää, että sisältö joka puhuttelee potentiaalista asiakasta, kiinnittää myös tehokkaammin huomiota ja jää paremmin heille mieleen.  Jos siis kirjoitat asian vierestä tai aiheesta joka ei millään tavalla palvele kohderyhmääsi, et luultavasti näe toivottuja tuloksia.

Sisällöntuotantoon selkeät tavoitteet

Kuten kaikessa muussakin yritystoiminnassa, myös sisällöntuotannossa tulisi olla tavoitteita. Tavoitteet voivat vaihdella jokaisessa tekemässäsi julkaisussa, mutta tärkeintä on, että sitä voidaan jollain mittarilla mitata. Olipa toiveenasi luoda yhteisöllisyyttä, lisätä yrityksesi tunnettuutta, saavuttaa entistä enemmän myyntiä tai sitouttaa nykyistä asiakaskuntaasi, on sisällön viestillä suuri merkitys. Muista väliajoin pysähtyä arvioimaan uudelleen, millaista sisältöä sinun tulisi tuottaa, jotta asettamasi tavoitteet toteutuisivat?

Jos tarkoituksesi on kasvattaa tunnettuutta, kannattaa sinun julkaista hauskaa ja viihdyttävää sisältöä, josta kävijälle jää selkeä, positiivinen muistijälki. Sisällöntuotannon historiassa on nähty monenlaisia tempauksia, joten suosittelen vahvasti testaamaan, mikä juuri sinun kohderyhmälle toimii. Myös hyödyllinen ja auttava sisältö lisää tunnettuutta, sillä vastaat arvokkaaseen kysymykseen: Miten sinä voisit olla avuksi?

Hakukoneystävällisyys

Tiedätkö millä hakusanoilla asiakkaasi hakee sisältöä? Jos tiedät, hyvä! Voit hyödyntää tätä helposti sisällössäsi lisäämällä sinne avainsanoja, joilla asiakas hakukoneista tietoa etsii.  Sisältösi muuttuu entistä laadukkaammaksi, kun sisältö vastaa mahdollisimman tarkasti hakusanoja, mutta liiallisuuksiin ei saa kuitenkaan mennä.

Hakukoneet ovat sisällöntuottajan ystäviä ja samalla pahimpia vihollisia. Miksi? Vuosi vuodelta hakukoneet muuttuvat entistä älykkäämmiksi, jonka takia ne myös kykenevät tunnistamaan liian optimoidut verkkosivut sekä sisällöt. Jos keskityt vain kirjoittamaan hakukoneita varten, et koskaan saa asiakkaillesi helposti soljuvaa ja samaistuttavaa sisältöä.

”Jotta voit tarjota potentiaalisille asiakkaillesi lisäarvoa tuottavaa sisältöä on sinun tunnettavaa asiakkaasi.”

Miksi sisällöntuotannon ulkoistamista kannattaa myös harkita? 

Vuosien varrella ihmisten kyky tuottaa sisältöä on kasvanut suunnattomasti, mutta silti usein kaadutaan samoihin suden kuoppiin järjestelmällisyyden ja sitoutumisen kanssa. Laadukasta sisältöä ei suunnitella saati kirjoiteta sormia napsauttamalla, vaikka usein sen koetaan olevan todella helppoa. Sisällöntuotannon laadun säilyttäminen vaatii yritykseltä pitkäjänteisyyttä ja ammattitaitoa. Siksi joskus helpoin tapa toteuttaa sisällöntuotantoa on ulkoistaa se ammattilaisille.

Jos yrityksen henkilöstöstä ei löydy markkinoinnin ja sisällöntuotannon ammattilaista, ei sisällöksi kannata roiskia kiireessä otettuja valokuvia ja väsymyksessä iltamyöhään kirjoitettuja blogitekstejä. Tällaiset hätäratkaisut eivät ainakaan paranna yrityksesi tavoitettavuutta saati imagoa. Jos kaipaat apua tai piristystä yrityksesi sisällöntuotantoon, meidän tiimimme auttaa sinua tässä mielellään.

Meihin pääset tutustumaan tästä.

Lue myös nämä

Kuinka tavoittaa kohderyhmäsi sosiaalisessa mediassa?

Etkö tavoita haluttua kohderyhmää? Eivätkö ihmiset kiinnostu sisällöstäsi? Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka tavoittaa kohderyhmä sosiaalisessa mediassa. 

Kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa?

Eivätkö ihmiset löydä julkaisujasi? Eikö yrityksesi saa seuraajia sosiaalisessa mediassa? Tässä artikkelissa on kerrottuna, kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa. 

Mikä ero on Instagram stories ja feed markkinoinnilla?

Instagramissa voit mainostaa maksullisesti ja ilmaiseksi. Ilmainen markkinointi feedissä ei välttämättä ole huonompi kuin maksettu, kun käytät oikein hashtageja.