Uudelleenbrändäys pähkinänkuoressa
Uudelleenbrändäys on prosessi, jossa yritykselle tai tuotteelle luodaan uusi ilme ja tuntuma. Prosessiin kuuluu yleensä yrityksen logon, visualisen ilmeen, viestinnän ja yleisen ilmeen muuttamisen vastaamaan paremmin yrityksen arvoja sekä tehtävää. Uudelleenbrändäys voi sisältää uusien verkkosivujen luomisen, mainoskampanjoita ja päivitettyjä markkinointimateriaaleja. On tärkeää, että yritykset brändäävät itsensä säännöllisesti uudelleen, jotta ne pysyvät merkityksellisinä jatkuvasti muuttuvilla markkinoilla.
Milloin uudelleenbrändäys kannattaa ja kuinka usein?
Uudelleenbrändäys on loistava tapa luoda yritykselle uusi ilme, mutta on tärkeää varmistaa että se tehdään oikeista syistä, eikä vain sen takia, että jokin värisävy ei enää miellytä. Uudelleenbrändäys kannattaa silloin, kun haluat päivittää yrityksesi identiteettiä, logoa tai verkkosivustoasi. Ajankohtaista se voi olla myös, kun halutaan esitellä uusi tuote tai palvelu. Brändin uudistaminen voi olla hyödyllistä myös silloin, kun haluat tavoittaa uuden kohdeyleisön tai houkutella yrityksellesi lisää asiakkaita.
Useimmat yritykset brändäävät itsensä uudelleen noin kerran 7–10 vuodessa, jotta brändi pysyy ajantasaisena, eikä vanhene liikaa. Poikkeuksiakin on, esimerkiksi Nokia muutti ikonista logoaan vasta 60 vuoden jälkeen. Muutos on aiheuttanut paljon keskustelua ja voit lukea aiheesta lisää Ylen artikkelista. Uudelleenbrändäys on kuitenkin suuri investointi, ja on tärkeää ottaa huomioon yrityksen tavoitteet ja resurssit ennen kuin päätät, kuinka usein uudelleenbrändäyksen teet.