Yrityksen some ja sisällöntuotanto on myös mahdollista ulkoistaa, jolloin joku muu huolehtii puolestasi sisällöstä ja sen tuottamisesta sosiaalisen median kanaviin.

Nyt on kiire, tiivistättekö?

  • Ulkoistaminen tarkoittaa sitä, että yritys ostaa erikoisosaamisen ulkopuolelta, jolloin he voivat itse keskittyä omaan ydinosaamiseen.
  • Yrityksen some ja sisällöntuotanto on mahdollista ulkoistaa, jolloin joku muu huolehtii puolestasi sisällöstä ja sen tuottamisesta sosiaalisen median kanaviin.
  • Paras hyöty saadaan tiiviillä yhteistyöllä someammattilaisen ja yrityksen välillä.
  • Yhdessä olemme vahvempia.

Aika on rahaa

Ulkoistaminen kaikessa lyhykäisyydessään tarkoittaa sitä, että yritys ostaa ulkopuolelta erikoisosaamisen tietystä aiheesta, jolloin he pystyvät keskittymään täysillä omaan ydinosaamiseensa.

Kannattaako sisällöntuotanto ulkoistaa? Kannattaa, mutta paras hyöty saadaan tiiviillä yhteistyöllä.

Somemarkkinointi vaatii suunnitelmallisuutta, säännöllisyyttä ja aktiivisuutta tuottaakseen tulosta.  Laadukas some ja sen tekeminen vaatii aikaa, ja eikös sitä sanota, että ’’aika on rahaa’’? Miksipä et siis käyttäisi omaa aikaasi siihen, mikä sinua oikeasti kiinnostaa ja mikä on intohimosi. Monesti yrityksen muun arjen ympärillä somelle ja sen päivittämiselle ei vain yksinkertaisesti jää riittävästi aikaa. Tällöin olisi hyvä miettiä, olisiko mahdollista palkata ulkopuolinen tekijä. Kannattaa kuitenkin huomioida, että parhaaseen lopputulokseen päästään toimivalla yhteistyöllä.

Geneerinen ja kuvapankkikuvilla varustettu sisältö vaikuttaa helposti etäiseltä ja kylmältä. Esimerkkinä käytetyt kuvapankkikuvat voivat kiireen keskellä vaikuttaa helpolta ja turvalliselta ratkaisulta, mutta pitkässä juoksussa saatat juuri niillä ampua itseäsi jalkaan. Lisäksi jatkuvat mainokset tai julkaisut, jossa ei ole mitään informaatiota, eivät herätä mielenkiintoa seuraajissa. Päinvastoin ne saattavat ajaa seuraajamäärän tippumiseen.

”Yrityksen some olisi hyvä näyttää ulospäin lämpimältä, aidolta ja helposti lähestyttävältä. Tarinat ja ihmiset yrityksen takana kiinnostavat aina, niin myös somessa.”

Yhteistyö on avain onneen

Melkeinpä kuka tahansa osaa varmasti laittaa jonkunlaisen postauksen Instagramiin tai Facebookiin. Mutta kuinka moni tietää esimerkiksi Instagramin algoritmeista, analytiikasta ja tulevista muutoksista? Entäpä osaatko kohdentaa tulevan somekampanjasi oikealle kohderyhmälle? Someammattilaiselle ne ovat osa työnkuvaa ja omaa intohimoa.

Toimiva some saadaan tiiviillä yhteistyöllä yrityksen ja ulkopuolisen tekijän välillä. Yhteistyön alkaessa on hyvä käydä selvästi läpi miltä ja miten yritys haluaa näkyä ulospäin sekä mitä mainostetaan ja kenelle.

Tiivis yhteistyö tässä tapauksessa tarkoittaa muun muassa sitä, että yritys on valmis järjestämään hetkiä, joista saa toimivia kuvia someen. Näitä hetkiä olisi hyvä olla useampia ja tasaisin väliajoin, jotta kuvat pysyvät mahdollisimman ajantasaisina ja tuoreina. Kuvaushetket eivät tarvitse olla erikoisia ja spektaakkelimaisia, vaan ihan normaaleja tilanteita yrityksen arjessa.

Yhdessä olemme vahvempia

Kukapa olisi parempi kertomaan yrityksestä ja omasta työpaikastaan kuin työntekijät itse? Mitä enemmän työntekijät ja henkilöstö ovat aktiivisempia ja innostuneita olemaan mukana somessa, sen parempi. Tällöin sosiaaliseen mediaan saadaan aitoja tarinoita ja kokemuksia heidän suustaan, ketkä asiasta oikeasti tietävät. Somemarkkinoinnin ammattilaisen vastuulle jää tarinoiden kertominen mielenkiintoisella ja someen sopivalla tavalla.

Aidot ja iloiset kuvat ihmisistä toimivat somessa ja saavat tykkäyksiä keskimäärin enemmän kuin pelkät tuotekuvat. Tämän takia olisi tärkeää, että yrityksen henkilöstö olisi valmis olemaan mukana sosiaalisessa mediassa sekä kuvissa. Yhdessä olemme vahvempia.

Kun on syvällä oman yrityksen toiminnassa, voi olla myös virkistävää kuulla ajatuksia ulkopuolelta. Ulkopuolinen henkilö voi nähdä uusia kiinnostavia pointteja yritystoiminnastasi, jota ei välttämättä itse tule miettineeksi. Tällöin saadaan sisältöä, jota yrityksen oma henkilöstö ei olisi osannut edes itse ajatella.

Lue myös nämä

Kuinka tavoittaa kohderyhmäsi sosiaalisessa mediassa?

Etkö tavoita haluttua kohderyhmää? Eivätkö ihmiset kiinnostu sisällöstäsi? Tässä artikkelissa kerrotaan, kuinka tavoittaa kohderyhmä sosiaalisessa mediassa. 

Kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa?

Eivätkö ihmiset löydä julkaisujasi? Eikö yrityksesi saa seuraajia sosiaalisessa mediassa? Tässä artikkelissa on kerrottuna, kuinka välttää yleisimmät virheet sosiaalisessa mediassa. 

Mikä ero on Instagram stories ja feed markkinoinnilla?

Instagramissa voit mainostaa maksullisesti ja ilmaiseksi. Ilmainen markkinointi feedissä ei välttämättä ole huonompi kuin maksettu, kun käytät oikein hashtageja.